Groei Masterclass – “Scaling your Impact” met Verne Harnish

Op 27 oktober organiseren wij samen met Nlevator de Nationale Groeimasterclass; een evenement voor-, en door groeiondernemers. Tijdens dit evenement komen al de partijen bijeen die iets kunnen betekenen voor de Nederlandse groeiondernemer (jou dus) van coaching, educatie, financiering en regelgeving tot groeiversnelling, internationalisatie en nog veel meer! Kortom, een evenement voor gekwalificeerde groeiondernemers die nog harder willen groeien, en voor ambitieuze ondernemers die zich tot snelle groeiers willen ontwikkelen.

De keynote wordt vervuld door ’s werelds bekendste groeigoeroe Vern Harnish, auteur van de het boek “Scaling Up”. Harnish staat bekend om zijn praktische aanpak voor het creëren en managen van snelle groei. De masterclass is toegankelijk voor meer ervaren ondernemers die hun snelle groei beter willen managen, of ondernemers die inspiratie wilen opdoen om snelle groei te creëeren

Zes van Nederlands snelstgroeiende ondernemers, Pieter Zwart (Coolblue), Heleen Dura van Oord (DQNA), Harald Swinkels (NLE), Han de Groot (Matrixlab/Macromill), Jitse Groen (Thuisbezorgd.nl) en Murat Kiran (Conclusive), zullen de geheimen achter hun groeiformule delen.

Meld je nu aan voor de Nationale Groeimasterclass ontvang je (per deelnemer) een groei-boekenpakket ter waarde van €73,-.

Omdat wij als kennispartner zijn aangesloten bij de Nationale Groeimasterclass mogen wij onze relaties een exclusieve aanbieding doen.

NGM-FD-Nieuwsbrief-Banner-Boeken

In dit pakket zitten de volgende boeken:

  • “Scaling Up” – de nieuwe Nederlandse editie van het boek van Verne Harnish
  • “Groter Groeien” van Kees de Jong
  • “Hoe vind ik een investeerder?” van Peter Rikhof & Wietze Willem Mulder

Let op; er zijn slechts 150 boekenpakketten beschikbaar.

Meld jezelf en je andere leden van je Management team nu aan via http://www.nationalegroeimasterclass.nl/ , profiteer van deze actie en ontdek alle trucs, tools en tips om gezamenlijk  als team de volgende stap naar groei te realiseren binnen jouw bedrijf.

Tip; Neem je managementteam mee en ontvang nog eens 20% extra korting vanaf 3 kaarten.

DUTCH-ITALIAN START-UP ‘NOC’ WINS THE EUROPEAN YOUTH AWARD 2015

The European Youth Award of the Council of Europe presents the thirteen most innovative digital initiatives in Europe – the winners of this year’s contest. The Winners Event (EYA Festival), to honour the creative minds behind these projects will take place in Graz, Austria, from November 18–21. The start-up ‘NOC’ developed in the Netherlands by two Italians is among the 13 amazing winners of Europe’s unique contest for young & smart digital social start-ups. 17 international experts selected this year’s most outstanding digital projects having impact on society in the European Youth Capital Cluj-Napoca.

 

‘NOC’ is developed in The Hague, the Netherlands by young and smart social entrepreneurs from Italy who bundled forces to set new creativity and innovation standards in the digital world. ‘NOC’ is a platform that helps you meet new people and make new friends based on shared interests. You can either join a meetup or Noc someone specific. Then you meet up and make a new friend!
The winning teams come from 10 different countries – Austria (2), Czech Republic, France, Germany (3), Italy, Netherlands, Poland, Spain, Sweden and Ukraine. They are invited to showcase their projects at the Winners Event (EYA Festival) in Graz, Austria, from November 18-21. This three-day-long Festi-val is a unique event combining knowledge, innovation, networking, inspiration and motivation. On the basis of their presentation, the EYA Festival Grand Jury will select the Overall Winner 2015.

 

Apart from being recognized on this international stage and getting access to the vibrant EYA network, ‘NOC’ and the other EYA winners gain much more: students from all over Europe will develop project analyses and each project will be taken under one mentor’s wing for two months. “GovFaces has bene-fited enormously from the award which played a central role in helping to affirm, validate and legitimize the quality and aspirations of our work.” summarizes Jon Mark Walls, CEO of EYA Winner 2014 GovFaces, his experiences.

 

ABOUT ‘NOC’
Producers: Mr. Matteo Consonni, Co-Founder
Mr. Luca Spagnolo, Co-Founder
Ms. Jennifer Ho, Engineer
Website: www.nocapp.co

More info can be found at http://eu-youthaward.org

‘Pitching for Expansion’ tijdens Taiwan Business Day op 23 oktober 2015

During the Taiwan Business Day you will have the opportunity to pitch for investors from the Netherlands and Taiwan. If you succeed in convincing them of your great potential to scale from your current market to Asia or Europe you may enter our FastTrack Globalization program that starts in the first quarter of next year.

The purpose of 2015 Taiwan Business Day in the Netherlands has two folds:

  • to promote the Netherlands as the gateway for Taiwanese startups to enter and expand their market in Europe; and
  • to promote Taiwan as the gateway for Dutch startups to enter and expand the market in China and Asia; and

If you are interested, please fill in this intake form by 15 September 2015 (download from Dropbox)

You must mail this form to:  tgn@taiwanglobalization.net

Selection procedure:

15 September           Screening and selection based on intake form

23 September      1st round pitching online

1   October             2nd round pitching online

02-15 October          Startups receiving free 1 on 1 mentoring and advisory services

23 October                Official Pitching in 2015 Taiwan Demo Day in the Netherlands

Organizers:

  • Institute For Information Industry (III)
  • Taiwan Globalization Network (TGN)

Partners:

  • Small and Medium Enterprise Administration, Ministry of Economic Affairs
  • Business Angels Europe (BAE)
  • Tech Venture Club ITRI
  • Dutch Incubation Association (DIA)
  • Taiwan Business Association (TBA) in the Netherlands

Please download the intake form, fill in your data, and you must mail this form to:

juny@iii.org.tw; tgn@taiwanglobalization.net

For any questions, please feel free to contact Valerie Hsu at

Email: tgn@taiwanglobalization.net, Mobile: +31610894908,  Skype: valeriehsu_nl

Incubators gezocht voor pilot Programmeurspool

Een belangrijk deel van de investering van start-ups gaat op aan kosten van programmeurs. Verlaging van die kosten verhoogt dan ook direct de slagingskans van de investering. Opleidingsinstituut IVIK en ontwikkelaar Mount Software willen hun programmeurs tegen een laag tarief aanbieden aan incubators, zodat starters per uur programeercapaciteit kunnen afnemen tegen aantrekkelijk voorwaarden. Zij zoeken incubators die mee willen doen aan een pilot om dit nieuwe concept uit te testen.

IVIK schoolt academici om tot programmeur. Mensen die een nieuwe carrière willen starten krijgen een stevige programmeeropleiding mèt certificering èn werkervaring, waarna ze bemiddeld worden naar een nieuwe baan. IVIK leidt op in PHP (Zend ZCE), JAVA (OCAJP) of C#(MCSD) en worden Scrum-gecertificeerd. IVIK is trainingspartner van Zend, Oracle en Microsoft.

Een belangrijk onderdeel van het IVIK omscholingsprogramma is de opbouw van werkervaring. IVIK biedt kandidaten een stage van drie maanden waardoor de kandidaat een stevige portie recente IT-gerelateerde werkervaring heeft. Deze stage lopen ze onder andere via het bedrijf Mount Software, een pool van programmeurs. Incubators en starters kunnen bij Mount programmeercapaciteit inhuren, op uurtarief, zonder verdere arbeidsrechtelijke verplichtingen.

De IVIK trainingen zijn voor de kandidaten gratis, dit wordt betaald door mensen een korte periode op uitzendbasis bij opdrachtgevers in te zetten. Na deze korte periode zijn de -inmiddels ervaren- programmeurs zonder verdere kosten door de klant over te nemen.

Ondernemer Paul Hennekam van IVIK komt graag in contact met incubators die mee willen werken aan een Programmeurspool pilot. De inschatting is namelijk dat deze opzet ook het bedrijfsmodel van de incubator kan versterken. Voor meer informatie kunt u bellen met 070 326 00 46 of mailen naar p.hennekam@ivik.nl

Logo IVIK Signature

Amsterdam Startup Ecosysteem op 19 in wereldwijde top 20

De inzet van StartupDelta om Nederland, met Amsterdam als vlaggenschip, in de top 3 van Europese startup ecosystemen te krijgen is een flinke stap dichterbij gekomen. Met het uitbrengen van de ‘Global Startup Ecosystem ranking 2015’ door Compass Inc. blijkt Amsterdam als nieuweling binnen te komen op de 19e plek!

Als je bedenkt dat StartupDelta nog maar 7 maanden bestaat is dit een wonderbaarlijke prestatie. Amsterdam werd hier en daar genoemd, maar nu staat het op de kaart. We moeten in Europa Londen, Berlijn, Parijs en Moskou voor ons laten en daarmee is de uitdaging verduidelijk: we moeten Parijs en Moskou zien te verslaan.

Pluspunten

In de toelichting over Amsterdam ligt het rapport van Compass toe dat onder ‘Amsterdam’ ruwweg de driehoek Amsterdam – Den Haag – Eindhoven bedoeld wordt, ongeveer de helft van Nederland. Amsterdam wordt omschreven als een aantrekkelijke locatie voor technologie startup ondernemers vanwege zijn unieke lifestyle en geweldige startup infrastructuur. En hoewel het niet zo groot is als Londen of Berlijn, het heeft wel de ambitie om minstens zo sterk te worden. Ook wordt genoemd dat het ecosysteem al bekende organisaties als Startupbootcamp heeft voortgebracht en startups als Nimbuzz en Ayden. Tevens blijkt Amsterdam aantrekkelijk voor extreme groeiers als Uber om vanuit Nederland Europa te veroveren. Amsterdam scoort sterk op het vlak van ‘internationalisatie’, wat terugkomt in de meertaligheid, klanten uit meerdere landen en personeel uit het buitenland. Het heeft echter ook een nadelig effect, namelijk dat ondernemers makkelijk met hun bedrijf naar het buitenland verhuizen als dat van belang lijkt voor hun succes.

Global Startup Ecosystems ranking 2015 - Compass Inc.

Global Startup Ecosystems ranking 2015 – Compass Inc.

Uitdagingen

Als belangrijkste uitdaging formuleert Compass het gebrek aan start- en groeikapitaal, daarop scoort Amsterdam als laatste – zelfs onder het Europese gemiddelde. Het advies dat daarop aansluit is om het aantrekkelijker te maken voor buitenlandse investeerders om in Nederland te investeren, wat ook al jaren in de ‘Doing Business report’ van de Wereldbank wordt aangegeven. Andere factoren waarmee Amsterdam hoger kan komen in de ranking is het aantrekken van meer talenten met startup ervaring (zowel personeel als ondernemers, ook als mentor/investeerder) en het vergroten van de overall performance van het ecosysteem. Dat laatste is samengesteld uit de waardering van startups bij exit en investeerders events (berekend op basis van data van CrunchBase en Dealroom) en de output van het ecosysteem in de vorm van het aantal startups. Tenslotte eindigde Amsterdam met een 3.0 als 5e in de groei index – een teken dat verbetering gaande is.

Wat je ook van dit soort lijstjes vind, Compass slaagt er steeds meer in om het belang van, aan steden gebonden, startup ecosystemen op de kaart te zetten. De eerste ranking dateert alweer van 2012 en elk jaar worden verbeteringen aangebracht zowel in de methode als in het verzamelen en valideren van data. Daarmee wordt het steeds waardevoller voor pioniers, investeerders, enablers en beleidsmakers. Het zet je aan het denken over hoe het beter kan. Zo is Berlijn enorm gestegen dankzij twee beursgangen, van een incubator en één van zijn incubatees (Zalando), iets wat we in Nederland niet meer hebben meegemaakt sinds de beursgang van Newconomy in 2000 …

Business Incubators: welke activiteiten dragen eigenlijk bij aan waarde creatie?

Business incubators lijken tegenwoordig overal te zijn. Hun advies, netwerk en – in sommige gevallen – seed funding lijken zeer waardevol te zijn voor (hightech) startups. Maar hoe waardevol? En welke activiteiten van incubators dragen het meeste bij aan waardecreatie bij startups? Onderzoek van Golden Egg Check i.s.m. Universiteit Twente helpt business incubators om te begrijpen welke activiteiten daadwerkelijk een bijdrage leveren aan waardecreatie, en waar de focus van de business incubator zou moeten liggen.

Read More

Startupbootcamp naar de VS

Het Amsterdamse Startupbootcamp, dat beginnende techbedrijven op weg helpt, strijkt neer in de Verenigde Staten. Startupbootcamp strijkt dit najaar neer in New York en San Francisco om daar beginnende bedrijven op pad te helpen. Daarnaast wil het bedrijf binnenkort ook vestigingen openen in Mexico en Zuid-Afrika.

In ruil voor een belang van 8 procent kunnen bedrijven drie tot zes maanden onderdak vinden bij Startupbootcamp. In die periode krijgen ze hulp bij het ontwikkelen van producten en het opzetten van een gezond bedrijf. Daarnaast ontvangen ze 15.000 euro ‘startgeld’. Elk half jaar start een nieuwe ronde met telkens tien startende bedrijven. Na afloop houden ze steun.

10 landen, 13 vestigingen
Het bedrijf heeft nu in tien landen dertien vestigingen, onder meer in Berlijn, Istanboel, Barcelona, Kopenhagen, Eindhoven en Tel Aviv. Daarnaast houdt het bedrijf jaarlijks zeker tachtig wervingsdagen in verschillende landen om geïnteresseerde bedrijven, sponsoren en adviseurs te vinden. Per ronde melden zich tussen de vijfhonderd en duizend kandidaten voor de tien beschikbare plekken.

Sinds 2011
Hoe veel geld Startupbootcamp in de Amerikaanse uitbreiding steekt, wil het bedrijf niet zeggen. Met elke ronde is een investering van circa anderhalf miljoen euro gemoeid, alhoewel er ook rondes zijn met twaalf miljoen euro aan fondsen. Startupbootcamp financiert de internationale stap deels via partners en sponsoren.
Startupbootcamp werd in 2011 opgezet door Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw. Sindsdien heeft het bedrijf naar eigen zeggen bijna negentig miljoen euro investeringsgeld binnengehaald. Daarmee zijn 215 bedrijven op weg geholpen, waarvan honderd via de Nederlandse programma’s; 175 ‘bootcampers’ zijn nog altijd actief, 36 hebben het na afloop van hun stormbaan niet gered en vijf zijn inmiddels door anderen overgenomen. Startupbootcamp verdient uiteindelijk aan de verkoop van belangen van succesvolle bootcampers. Volgens het bedrijf zijn de deelnames gemiddeld tussen de 2,5 en drie miljoen euro waard, met ‘een aantal’ uitschieters die inmiddels tussen de veertig en vijftig miljoen euro klokken.

Rockstart ook internationaal
Eerder dit jaar ging de eveneens Amsterdamse startershulp Rockstart naar Singapore, om daar beginnende technologiebedrijven op poten te helpen. Rockstart heeft sinds zijn start in 2011 58 bedrijven op weg geholpen.

Auteur: Herman Stil

bron: Parool.nl

StartupAmsterdam lanceert Amsterdam Capital Week

Van 23 tot 27 september 2015 staat Amsterdam in het teken van startups en groeikapitaal. Een week waar investeerders en startups elkaar ontmoeten, van elkaar leren en Venture Capital kantoren hun deuren openen. Meer dan 20 events op diverse locaties in de stad zijn erop gericht kapitaal aan startups te verbinden. Investeringen en langdurige partnerships, dat is waar het om draait tijdens de Amsterdam Capital Week.

Het programma

Verschillende partijen werken samen om Amsterdam een week lang de Capital of startup capital  te maken. Er is een divers programma samengesteld met evenementen als:

  • Capital On Stage: 20 Internationale VC’s presenteren zichzelf aan geselecteerde Europese startups
  • Get In the Ring: Pitch-training en coaching startups
  • Capital on Tour XXL: Startups bezoeken VC’s per fiets in de stad
  • Crowdfest: een nieuw tweedaags live crowdfundingfestival
  • Uprise festival: met o.a. een programma dat zich richt op startup financiering

Venture Capitalists (VC’s) zoals Prime Ventures, INKEF Capital en SanomaVentures, maar ook internationale VC’s doen mee. Naast Venture Capital komen ook andere financieringsvormen zoals Angel Investing,  Private Equity en Crowdfunding deze week aan bod. Sake Bosch, oprichter en managing partner van Prime Ventures, zegt hierover: “Amsterdam heeft een grote aantrekkingskracht op startende bedrijven en Amsterdam Capital Week is een uitgelezen kans voor investeerders, zoals Prime Ventures, om de meeste kansrijke startups in Europa te leren kennen op een efficiënte manier.”

Amsterdam in de top 3 startup-steden Europa

Amsterdam Capital Week is onderdeel van het actieprogramma StartupAmsterdam. Bedrijfsleven, kennisinstellingen en de gemeente werken hierin samen om het startup ecosysteem van Amsterdam en de regio te versterken. De Capital Week draagt direct bij aan enkele doelen van het programma: de internationale positionering en zichtbaarheid van Amsterdam en het aantrekken van kapitaal voor snelle groeiers. Kajsa Ollongren, wethouder Economie: “We laten iedereen zien dat Amsterdam als startup stad een bijzondere plek inneemt in Europa. De stad barst van de creativiteit en ondernemerschap. Slimme startups en innovatieve investeerders kunnen daarvan profiteren. De Amsterdam Capital Week is een goed voorbeeld van een nieuwe, intensieve samenwerking tussen al die verschillende partijen. Dat versterkt de aantrekkingskracht van Amsterdam op internationaal talent en kapitaal.

Investeerders en startups: doe mee!

Samen met de Amsterdam Economic Board en Professional Rebel organiseert StartupAmsterdam deze week om zo partijen aan elkaar te verbinden. We roepen onze partners, start-ups en investeerders op om mee te doen met de Amsterdam Capital Week. Voor meer informatie over de verschillende events, vragen over partnerships en sponsoring:  www.amsterdamcapitalweek.com of volg ons op Twitter: @CapitalWeekAms

TMG stopt al na één jaar met incubator

Uitgever Telegraaf Media Groep stopt met het incubatorprogramma TMG Startups.  Sinds de in 2014 aangetreden TMG-topman Geert-Jan van der Snoek in december een hard saneringsplan aankondigde, stond de toekomst van de incubator op de tocht. ‘Head of Business Development’ Bart Brouwers, samen met incubatormanager Axel Kenninck oprichter van het initiatief, vertrok nog dezelfde maand. Na maanden stilte heeft Kenninck onlangs te verstaan gekregen dat de stekker er inderdaad uit gaat.

Het beursgenoteerde TMG wil zich volledig focussen op het radiobedrijf, de dagbladen en zijn submerken, die bekend staan als de beter renderende onderdelen. Alleen internetactiviteiten die verbonden zijn aan TMG’s hoofdmerken mogen blijven, op voorwaarde dat ze meer rendement halen uit hun bezoekerscijfers. De directie ziet binnen deze strategie geen rol weggelegd voor een incubator, zo bevestigt een woordvoerder.

Naar het model van Timespace

TMG Startups, dat inmiddels al ruim een kwartaal op non-actief staat, lijkt in veel opzichten op de in 2013 opgerichte Timespace incubator van de New York Times. Net als bij het Amerikaanse dagblad kregen startups gratis kantoorruimte en de tijd met het juiste aanbod en verdienmodel aansluiting te vinden bij de markt. In het kantoor konden ze aankloppen voor advies over financiering of bijvoorbeeld user experience. Ook maakten ze kans op funding, net als bij Timespace in de vorm van convertible notes die in tranches gestort zouden worden. Dat dit concept kan werken, blijkt uit resultaten: Timespace-graduates als Seen en Placemeter haalden eind vorig jaar samen €7,25 miljoen op bij Amerikaanse investeerders.

“TMG kan leren en later als mede-eigenaar mogelijk profiteren van de deelnemende startups”, zei Kenninck bij de start van de incubator. De startups kregen bewust een centrale plek in TMG’s kantoor aan de Basisweg, zodat kruisbestuiving kon plaats vinden met TMG-personeel.

Kenninck stimuleerde uitwisseling van kennis en ideeën door wekelijkse workshops te organiseren waar iedereen welkom bij was.

LEES VERDER OP CxO.nl

DOE MEE aan de discussie in onze linkedin-groep of Community of Talents

Nieuwe Game Incubator Yellow Riders gestart in Arnhem

Yellow Riders is een stimuleringsplatform voor marktwerking van toegepaste games. Toegepaste games oftewel applied games of serious games worden steeds vaker gebruikt in bijvoorbeeld de Zorg voor het verkorten van een therapie of het voorkomen van een griep, in het bedrijfsleven voor o.a. gebruiksaanwijzingen of simulaties van producten en educatie om dubbel zoveel te leren in de helft van de tijd.

Game studio’s, game developers, producenten en andere disciplines die met het ontwikkelen van games te maken hebben kunnen hier hun weg vinden om hun werk of bedrijf levensvatbaar te maken. Yellow Riders richt zich op toegepaste games voor de gezondheidszorg, food, energie en de maakindustrie.

 

Energiebedrijf Eneco steekt € 100 miljoen in start-ups

Energiebedrijf Eneco gaat de komende jaren 100 miljoen euro investeren in start-ups en richt daar een apart onderdeel Innovation & Ventures voor op.

Dat maakte Eneco woensdag bekend. Het past in een trend,  die we al eerder signaleerden, van steeds meer betrokkenheid van corporates en MKB bij start-up ontwikkeling t.b.v. de broodnodige innovatie in Nederland.

Eneco mikt op startende bedrijven die innovatieve producten en diensten ontwikkelen op het gebied van duurzame energie. Het energiebedrijf wil in deze start-ups geld steken en ze helpen bij het ontwikkelen van een verdienmodel en het op de markt brengen van hun producten.

Bij het onderdeel Innovation & Ventures gaan dertig mensen werken. Hans Valk, voorheen directeur consumenten bij het energiebedrijf, gaat er leiding aan geven.

Eneco maakte onlangs nog bekend dat het op het gebied van duurzame energie 400 miljoen euro aan geplande investeringen terugtrekt. Dit naar aanleiding van een dreigende opsplitsing van het bedrijf als gevolg van Nederlandse wetgeving.

Volgens een woordvoerder betreft dat vooral investeringen in windparken en warmtenetten. De investering van 100 miljoen in start-ups valt daar niet onder. Die moet vooral producten opleveren waar klanten thuis hun duurzame energievoorziening, bijvoorbeeld via zonnepanelen, maximaal kunnen benutten. “Daar blijven we in investeren.”

bron: NU.nl

Amerikaanse Incubator in Groothandelsgebouw Rotterdam

De kogel is door de kerk – Cambridge Innovation Centre (CIC) komt definitief naar Rotterdam. Wie naar ons congres is geweest november jl. had al van Marcus Fernhout vernomen dat hij bezig was om samen met CIC en gemeente naar een geschikte locatie te zoeken. En wat is passender dan dé incubator avant la lettre – het Groothandelsgebouw naast het station in Rotterdam!

Het is de eerste buitenlandse vestiging van het bedrijvencentrum dat zich richt op innovatieve ondernemers. Volgende maand gaan de deuren al open voor de eerste bedrijven, in januari volgend jaar is de officiële opening. CIC wil de komende 5 jaar meer dan 550 innovatieve bedrijven in de 13.000 vierkante meter van het pand gaan huisvesten. Wethouder Maarten Struijvenberg (Economie) heeft het afgelopen jaar regelmatig met CIC om de tafel gezeten om het bedrijf naar Rotterdam te halen.

LEES VERDER op RTLZ

CONTACT

Elektronicaweg 14a
2628 XG DELFT
The Netherlands
+31 88.28.48.605






serviced by Bokxing IT
secure & sustainable hosting by 1A First Alternative