Hoe ziet de ideale incubator eruit? Als je deze vraag aan incubatormanagers stelt, antwoorden velen dat je een incubator moet zien als een ‘bootcamp’ waarin start-ups getraind worden. Deze incubators organiseren workshops om start-ups te leren pitchen en ze koppelen start-ups aan ervaren ondernemers die als coach fungeren.
Andere incubators zien zichzelf als ‘hubs’. Zij creëren een hechte community van ondernemers en verbinden start-ups met potentiele klanten of investeerders. Bij hubs draait het dus met name om het netwerken.
Maar wat zoeken ondernemers in een incubator? Om deze vraag te beantwoorden heb ik samen met afstudeerder Menno Groen een onderzoek uitgevoerd onder 900 ondernemers in Europa en de VS. Daarin laten we iedere ondernemer acht keer kiezen tussen twee hypothetische incubators met verschillende eigenschappen. Door de keuzes van de ondernemers te analyseren kunnen we hun belangrijkste eigenschappen afleiden.
De resultaten laten drie typen ondernemers zien (zie kader). Over het geheel genomen blijkt de financiering veruit de belangrijkste eigenschap. Het aanbieden van training, coaching en netwerken heeft weinig invloed op de keuze van de ondernemer. Sterker nog, dergelijke diensten schrikken sommige ondernemers zelfs af.
Dit betekent overigens niet dat deze diensten niet waardevol zijn. Onervaren ondernemers zijn vaak ‘onbewust onbekwaam’. Zij beseffen niet dat zij de begeleiding en netwerken van de incubator hard nodig hebben, en kunnen pas achteraf hun incubator op waarde schatten. Zo zei een Nederlandse ondernemer: ‘We kwamen bij de incubator uit omdat we dachten makkelijk geld te kunnen ophalen. Maar het geld verbleekte bij wat we erbij kregen. Zo hebben we onze eerste klant via het netwerk van de incubator gekregen’. Het is dus niet onterecht dat incubators zichzelf zien als een bootcamp of hub. Zolang ze zich ook maar realiseren dat ondernemers vooral op zoek zijn naar een zak met geld.
Drie Types
Welke soorten ondernemers zoeken een incubator?
● De golddigger zit krap bij kas en kijkt daarom met name naar financiering. Daarnaast vindt hij de reputatie van de incubator belangrijk.
● De individualist wil geen gedoe en kiest minder snel incubators die training, coaching en netwerken aanbieden. Financiering staat centraal.
● De allrounder maakt een weloverwogen keuze. Financiering is ook hier het belangrijkst, maar hij zoekt ook coaching, training, netwerken én kantoorruimte.