Zes crisisbestendige sectoren om te starten

In het rapport Gestart in crisis 2009 van de Kamer van Koophandel komt naar voren dat maar liefst 40 procent van de starters onafhankelijk wil zijn. Dat is dan ook direct de belangrijkste motivatie om een eigen bedrijf op te zetten. Crisis of geen crisis. Uit het rapport komt ook naar voren dat 15 procent van de starters met een eigen bedrijf begint na een reorganisatie bij de werkgever of na ontslag.

Wel zullen dit jaar uiteindelijk minder mensen een eigen bedrijf beginnen dan in 2008. In 2008 waren in totaal 110.000 startende ondernemers, zo blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau van april dit jaar.

Maar zelfs met deze crisis kunnen starters succesvol zijn, zo weet Henk Renkema, directeur Marketing Zakelijk van de ING: “Wij verwachten dat er veel mensen ook dit jaar een eigen bedrijf beginnen. We zien de laatste jaren een toename van het enthousiasme voor een eigen zaak en we denken dat deze energie ook in 2009 blijft bestaan, ondanks de tegenvallende economie.”
Maar welke sectoren zijn dan gunstig voor starters?

1 – Internet
De website unitedstarters.com heeft een eigen top 10 samengesteld met de meest veelbelovende sectoren voor startende ondernemers. Op de eerste en tweede plaats in die top tien staan bedrijven die iets met internet doen. Het zal u misschien niet verbazen. En iets met internet doen is een heel breed begrip.

Dat internet een goede sector is om te starten komt bijvoorbeeld – volgens de samenstellers van de top tien – omdat het gebruik van computers en internet nog zal stijgen. Het plafond is nog niet bereikt. Hierdoor zal de vraag naar website ontwerpers, technici voor onderhoud en de vraag naar hardware en software ook nog toenemen. Net als het kopen, kijken en betalen via internet. En alles moet dan ook weer beveiligd worden. Dus een bedrijf starten dat iets met internet te maken heeft zal u geen windeieren leggen.

2 – Export
Eind juli van dit jaar komt het Ministerie van Economische Zaken naar buiten met de resultaten van een enquête van onderzoeksbureau EIM over succesvolle snelgroeiende bedrijven. Het blijkt dat snelle groeiers vooral bedrijven zijn die internationaal actief opereren. Meer dan 50% van de bedrijven is exporteur. 50% van die exporterende bedrijven voert zelfs producten uit naar meer dan tien landen.

De combinatie van export en internationale samenwerking komt vooral vaak voor bij de jonge bedrijven, zo blijkt uit de enquête. Staatssecretaris Heemskerk benadrukt dan ook de voordelen van een stap over de grens: “Dat geldt niet alleen voor snelle groeiers, maar juist ook voor Nederlandse MKB’ers die deze stap nog niet hebben gezet.”

3 – Zorg en welzijn
Er zijn twee belangrijke pijlers in zorg en welzijn die nog flink kunnen groeien: Dat is de ouderen- en gezondheidszorg en de kinderopvang. De sector zorg, vooral aan huis is zo’n groeisector. Oorzaak is dat mensen steeds ouder worden, meer geld te besteden hebben, zo lang mogelijk thuis willen blijven wonen en daar verzorgd moeten worden. Ook op medisch gebied.

De andere pijler is de kinderopvang. En dat komt weer omdat vrouwen meer en gemiddeld langer gaan werken. De vraag naar kinderopvang lijkt nog te groeien, vooral ’s avonds en in de weekends. Dat betekent dus dat mensen die een eigen bedrijf willen starten in de ouderenzorg of de kinderopvang heel veel kansen hebben.

4 – Arbeidsmarkt
Een andere sector is bijvoorbeeld de arbeidsmarkt. Laat er geen misverstand over bestaan: het gaat niet goed met de uitzendbranche. Maar er zijn ook talloze kansen. Bij een conjunctuuromslag zal de vraag naar flexibel werk namelijk snel stijgen, zo valt te lezen in Rabobank cijfers en trends, (maart 2009). In het rapport staat verder: Ook zal een onderneming in de huidige onzekere tijden eerder gebruik willen maken van uitzendkrachten in plaats van medewerkers in vaste loondienst.

Vooral bij de middelgrote MKB bedrijven bestaat er – volgens het Rabobank rapport – een latente behoefte aan meer flexibilisering. Hier ligt dus in de toekomst nog marktpotentieel voor de uitzendbranche, want deze MKB bedrijven zoeken hierbij naar externe partners. Het uitzendbureau dat een breed dienstenpakket kan bieden zal zijn marktkansen kunnen vergroten. Verbreding van het dienstenpakket kan variëren van het aanbieden van werving en selectieadviezen tot aan payrolling.

Ook een eigen consultantbedrijf beginnen kan interessant zijn. Dat komt dan weer omdat consultants nodig kunnen zijn voor het advies over het naleven van de vele regels van de overheid, zoals over het milieu, over veiligheid of over arbeidsreglement. Ook zijn adviseurs nodig voor bedrijven die overzee zaken gaan doen. Dat vergt uiteraard wel een specialisatie van de consultants.

Maar ook consultants die ondernemingsplannen kunnen opstellen en consultants die zich specialiseren op terreinen zoals management en techniek zijn hard nodig. Dat komt ook omdat de economie steeds complexer wordt en er in toenemende mate behoefte aan advies van specialisten ontstaat.

5- Innovatie

In april van dit jaar komt het CBS naar buiten met de het bericht dat snelgroeiende bedrijven vaker innovatief zijn. Het blijkt dat ongeveer 40 procent van de snelgroeiende bedrijven actief is op het gebied van innovatie. Bij de niet-snelgroeiende bedrijven is dit 30 procent. De voorsprong van de snelle groeiers geldt zowel voor technologische innovatie als niet-technologische innovatie.

Van de bedrijven met technologische innovatie besteden snelle groeiers 9 procent van hun uitgaven aan innovatie. Dat is het dubbele van wat niet-snelle groeiers hieraan uitgeven. Een gevolg hiervan is dat bij snelle groeiers een groter deel (23 procent) van de omzet uit innovatieve producten bestaat dan bij niet-snelle groeiers (19 procent), aldus het CBS.

Maar ook het ministerie van Economische Zaken doet een duit in het zakje wat betreft innovatieve ondernemers. Als een mkb´er een goed idee heeft voor een nieuw product, proces of dienst, dan kan hij financiële ondersteuning krijgen van het ministerie van Economische Zaken. Dit is een financieel steuntje voor zowel starters als gevestigde mkb´ers met een goed idee. Via SenterNovem kan een starter het zogenoemde Innovatiekrediet aanvragen.

Dit Innovatiekrediet vermindert het financiële risico voor de ondernemer. Zowel kleine als grote projecten kunnen financiële ondersteuning krijgen. De minimale projectomvang is 300.000 euro, het maximale krediet is 5 miljoen euro. Het krediet dekt maximaal 35% van de totale kosten. Als het project is afgerond en de commerciële fase aanbreekt, begint de starter met aflossen. En als het project onverhoopt mislukt, dan hoeft hij het Innovatiekrediet niet terug te betalen.

6 – Bezorgservice
Op 25 augustus 2009 verschijnt het bericht Bezorgmaaltijden blijven populair in de Telegraaf. Wat blijkt: Nederlanders laten steeds meer eten thuis bezorgen. Volgens de bezorgorganisatie thuisbezorgd.nl groeit het aantal bestellingen nog sterk. Wel is het gemiddelde orderbedrag in juni plotseling gedaald.

Maar thuisbezorgd.nl levert momenteel zo’n 175.000 maaltijden per maand af. Dat levert een omzet op van €3,5 miljoen. Ook staat de branche als geheel er volgens dit bericht nog steeds goed voor.

Maar mensen bestellen natuurlijk niet alleen eten om thuis te laten bezorgen. Er wordt steeds meer gekocht via internet. Nederland is met kopen via internet zelfs doorgedrongen in de top 3, namelijk op de derde plaats, in Europa. Dit bleek uit cijfers van het CBS van begin dit jaar. Het percentage van online kopers in vijf jaar tijd gestegen met 20 procent, van 26 naar 56 procent. Het gaat om zo’n 7,5 miljoen Nederlanders die wel eens een aankoop via het internet doen. En zo zijn we weer terug bij categorie nummer 1: Internet.

Jacques de Vos | Businesscompleet.nl

Comments are closed.

CONTACT

Elektronicaweg 14a
2628 XG DELFT
The Netherlands
+31 88.28.48.605






serviced by Bokxing IT
secure & sustainable hosting by 1A First Alternative